archEngineering

Matlab یک زبان سطح بالا و با محیطی جذاب می باشد، که در ابتدا براساس زبان برنامه نویسی C توسعه داده شد. واژه متلب هم به معنی محیط محاسبات رقمی و هم به معنی خود زبان برنامه‌نویسی مربوطه‌است که از ترکیب دو واژه MATrix (ماتریس) وLABoratory (آزمایشگاه) ایجاد شده‌است. این نام حاکی از رویکرد ماتریس محور برنامه ‌است، که در آن حتی اعداد منفرد هم به عنوان ماتریس در نظر گرفته می‌شوند.

کار کردن با ماتریس‌ها در متلب بسیار ساده است. در حقیقت تمام داده‌ها در متلب به شکل یک ماتریس ذخیره می‌شوند. برای مثال یک عدد (اسکالر) به شکل یک ماتریس ۱×۱ ذخیره می‌شود. یک رشته مانند «Tehran is capital of Iran» به شکل ماتریسی با یک سطر و چندین ستون (که تعداد ستون‌ها به تعداد کاراکترهاست) ذخیره می‌شود. حتی یک تصویر به شکل یک ماتریس سه بعدی ذخیره می‌گردد که بُعد اول و دوم آن برای تعیین مختصات نقاط و بُعد سوم آن برای تعیین رنگ نقاط استفاده می‌شود. فایل‌های صوتی نیز در متلب به شکل ماتریس‌های تک ستون (بردارهای ستونی) ذخیره می‌شوند. بنابراین جای تعجب نیست که متلب مخفف عبارت آزمایشگاه ماتریس باشد.

Matlab امکان آسان عملیات ماتریسی، محاسباتی و توابعی، استفاده از الگوریتم های مختلف و همچنین امکان ارتباط آسان با زبان­های مختلف برنامه نویسی را به کاربر می­دهد.

Matlab دارای طیف کاربردی گسترده­ای است، از جمله می توان به سیگنال و پردازش تصویر، ارتباطات، طراحی کنترلر، تست و اندازه گیری، مدل سازی مالی و تجزیه و تحلیل، و زیست شناسی محاسباتی اشاره نمود. همچنین امکان گسترش محیط Matlab با استفاده از افزودن Toolbox برای اهداف مختلف داده شده است.

علاوه بر توابع فراوانی که خود متلب دارد، برنامه‌نویس نیز می‌تواند توابع جدید تعریف کند.

استفاده از توابع متلب برای نمایش داده‌ها بسیار راحت و لذت بخش است.

هسته متلب برای سرعت و کارایی بالا به زبان سی نوشته شده‌ است ولی رابط گرافیکی آن به زبان جاوا پیاده سازی گشته ‌است. برنامه‌های متلب اکثراً متن‌ باز هستند و در واقع متلب (مانند بیسیک) مفسر است نه کامپایلر.

برخی از ویژگی­های کلیدی Matlab :

  • زبان سطح بالا برای محاسبات فنی
  • محیط توسعه برای مدیریت کد، فایل ها و داده ها
  • ابزاری مناسب برای حل های مبتنی برتکرار، طراحی و حل مسأله
  • توابع ریاضی برای جبر خطی، آمار، تجزیه و تحلیل فوریه، فیلتر کردن، بهینه سازی، و یکپارچه سازی عددی
  • توابع گرافیکی دو بعدی و سه بعدی برای تجسم اطلاعات
  • ابزاری برای ایجاد یک رابط کاربر گرافیکی (graphical user interfaces,GUI)
  • توابعی برای یکپارچه سازی الگوریتم های مبتنی بر Matlab با برنامه های خارجی و زبان مانند C، C++، فرترن، جاوا و مایکروسافت اکسل

کتاب آموزش تصویری نرم افزار Matlab

محمد بخشی
درباره نویسنده : محمد بخشی

محمد بخشی هستم فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور. هدف از ایجاد این سایت ارتقاء سطح اطلاعات دانشجویان عزیز، دسترسی سریعتر به نمونه سوالات ادوار گذشته ، جزوات و ... رشته مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور می باشد که امیدوارم در کنار دوست عزیزم آقای مهندس نادری توانسته باشیم به این اهداف دست یابیم.با آرزوی توفیق روز افزون برای تمام دانشجویان محترم.

  1. علی می‌گه:

    با سلام
    بنده فیلم های primavera را دانلود کردم . بسیار جالب بود .
    بنده فیلم آموزشی متلب شرکت پارسیان افزار را خریده ام .
    کل برنامه آموزشی فقط با dvd کار می کند . اگر بخواهم ویدئو ها را به رایانه کپی کنم ، کپی می شود ولی متاسفانه هر ویدئو بصورت فایل فشرده رمز دار است .
    از آنجا که ویدئو های شما نیز از شرکت پارسیان افزار می باشد گفتم شاید سبک ویدئو های شما هم به همین شکل بوده باشد .
    شما چطور فایل فشرده ویدئو ها را استخراج کرده اید ؟ رمز شرکت پارسیان چه است ؟

دیدگاه شما

ابتدا وارد شوید تا بتوانید دیدگاهی ارسال کنید