comfar-book

کلمه COMFAR اختصار عبارت انگلیسی Computer Model for Feasibility Analysis and Reporting   «مدل کامپیوتری برای آنالیز امکان سنجی و گزارش گیری» می‎باشد. این برنامه توسط واحد ارزیابی اقتصادی بخش عملیات یونیدو در سال ۱۹۷۹ در نیویورک تهیه و تدوین شده است. مدل اصلی این برنامه با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی پاسکال و C که قریب به ۵۰٫۰۰۰ خط (معدل یک کتاب ۲۵۰۰ صفحه‎ای) می‎شود توسط یک تیم ۷ نفره در مدت یک سال و نیم طراحی شده است.

در تهیه این برنامه کامپیوتری از تجربیات بیش از ۳۰ کمیته ازریابی اقتصادی کشورهای مختلف بهره گرفته شده است و پس از طی ۳ سال دوران آزمایشی؛ و رفع اشکالات؛ برای اولین بار در سال ۱۹۸۳ به بازار عرضه گردیده است. هزینه تهیه این برنامه بالغ بر یک و نیم میلیون دلار بوده و هم اکنون بیش از نیم میلیون نسخه از آن در سراسر جهان و به ۱۵ زبان (از جمله انگلیسی؛ فرانسوی؛ آلمانی؛ چینی؛ هلندی؛ ایتالیایی؛ عربی؛ روسی؛ پرتغالی؛ اسپانیایی و …) در حال بهره‎برداری می‎باشد.

اهداف برنامه

زمانی که ایده‎های متفاوت جهت سرمایه‎گذاری و انتخاب مطرح گردید؛ سرمایه گذاران به دنبال راه حل‎های مختلفی بودند تا بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند. اما وجود پارامترهای فراوان (بیش از ۴۰۰۰ متغیر) محاسبات را گاهاً آنقدر پیچیده می‎کرد که تصمیم گیرندگان از نتایج آنها اطمینان لازم را نداشتند. از طرف دیگر نگرش‎های متفاوت به یک موضوع خاص؛ باعث می‎شد تا نتایج یکسان حاصل نشود. به عبارت دیگر در مورد یک طرح؛ برخی از محاسبات طرح را اقتصادی جلوه می‎داد و بعضی دیگر کلاً آن را رد می‎کرد. این موضوع سبب شد تا دست‎اندکاران به فکر استاندارد نمودن تعاریف و محاسبات افتادند. اما مشکل اصلی یعنی پیچیدگی عملیات محاسباتی هنوز باقیمانده بود. برای حل این مشکل؛ کمیته‎ای در UNIDO برای استاندارد و کامپیوتری کردن همزمان ارزیابی اقتصادی طرح‎ها تشکیل شد و نهایتاً برنامه COMFAR تهیه و به بازار عرضه گردید.

الف- نرم افزار کامفار

طرح تجاری و پیش بینی درآمد و برآورد هزینه پروژه های صنعتی، معدنی، کشاورزی، زیربنایی، دریانوردی و … با استفاده از نرم افزار کامفار انجام می پذیرد. نرم افزار تخصصی کامفار یک برنامه کامپیوتری است که از طرح تحقیقات قبل از بهره برداری حمایت می کند و استفاده از آن سازماندهی و محاسبه گزارشات مالی و اقتصادی را آسان میسازد.

این نرم افزار بر اساس مطالعات امکان سنجی و یا به عبارتی توجیه¬پذیری و یا قابل اجراء بودن و یا نبودن طرح و مطالعات فرصت یابی برای هر طرح صنعتی و معدنی طراحی گردیده است. نتایج این نرم افزار بیانگر جذابیت اقتصادی طرح بر اساس محدود و یا نامحدود بودن بودجه اقتصادی سازمان مجری می باشد.

ب- ورودی های نرم افزار کامفار

– تعریف پروژه

– برنامه ریزی زمانی (فاز ساخت، فاز بهره برداری)

– محصولات

– واحدهای پولی (واحد پول داخلی، واحد پول خارجی)

– تورم (داخلی، خارجی)

– مشارکت ها (داخلی، خارجی)

– تنزیل (نرخ تنزیل کل سرمایه گذاری، نرخ تنزیل سهام دار)

– هزینه های ثابت سرمایه گذاری شامل: ( خرید زمین، محوطه سازی و بهبود زمین، کارهای عمرانی و ساختمانها، ماشین آلات و تجهیزات کارخانه، تجهیزات خدماتی و جانبی کارخانه، حفاظتهای زیست محیطی، هزینه های سربار، هزینه های قبل از بهره برداری و هزینه های پیش بینی نشده)

– هزینه های تولید شامل: (مواد خام، ملزومات کارخانه، یوتیلیتی، انرژی، قطعات یدکی مصرف شده، تعمیرات و نگهداری، حق امتیاز، دستمزد، مالیات، هزینه سربار کارخانه، هزینه های اداری، هزینه های اجاره بلند مدت، هزینه های بازار یابی)

– برنامه فروش (فروش داخلی ، فروش خارجی)

– سرمایه در گردش (موجودی کالا، مطالبات، تنخواه)

– منابع تامین مالی (یارانه، آورده سهام دار، وام کوتاه مدت و دراز مدت)

– مالیات، یارانه

ج- خروجی های نرم افزار کامفار

:: بررسی های مالی

– برآورد سرمایه گذاری ثابت

– برآورد سرمایه در گردش

– برآورد هزینه سالیانه تولید

– برآورد استهلاک سالیانه سرمایه گذاری

– برآورد کل سرمایة مورد نیاز طرح

– برآورد قیمت تمام شده به تفکیک هزینه ها

– تعیین منابع تأمین مالی طرح و هزینه های مالی آن

– تحلیل درآمدها و هزینه های طرح

– تعیین عملکرد سود و زیان طرح برای کل سرمایه گذاری و آورده سهام

:: بررسی های اقتصادی

– تعیین جریان خالص نقدی کل سرمایه‌گذاری

– تحلیل جریان نقدینگی تنزیل شده DCF

– نرخ بازده داخلی IRR

– تعیین ارزش فعلی خالص (npv)

– تعیین نرخ و دورة بازگشت داخلی (pbp) کل سرمایه

– تعیین نرخ و دورة بازگشت داخلی برای آورده سهامداران

– تعیین دوره بازگشت سرمایه

– تحلیل نقطه سربسر

– شاخص سود آوری PI

– تحلیل حساسیت طرح به هزینه‌های پیش‌بینی نشده

– انجام آنالیز حساسیت پروژه و تحلیل ریسک

– تحلیل نسبت‌های مالی

– تحلیل اثرات متقابل طرح ها (آنالیز تلفیقی)

– تهیة صورت حساب‌های مالی

جزوه آموزش تصویری نرم افزار Comfar III

محمد بخشی
درباره نویسنده : محمد بخشی

محمد بخشی هستم فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور. هدف از ایجاد این سایت ارتقاء سطح اطلاعات دانشجویان عزیز، دسترسی سریعتر به نمونه سوالات ادوار گذشته ، جزوات و ... رشته مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور می باشد که امیدوارم در کنار دوست عزیزم آقای مهندس نادری توانسته باشیم به این اهداف دست یابیم.با آرزوی توفیق روز افزون برای تمام دانشجویان محترم.

دیدگاه شما

ابتدا وارد شوید تا بتوانید دیدگاهی ارسال کنید