1434628503_lingo-learn-french-pro-logo

مباحث تحقیق در عملیات و بهینه ­سازی ریاضی به عنوان یکی از مباحث کاربردی و مهم رشته­ های مهندسی (خصوصاً مهندسی صنایع) و مدیریت می­باشد که زیربنای آن را مدلسازی و حل مدل تشکیل می­دهد. نرم­افزار لینگو یکی از قدرتمندترین و شناخته­ شده ­ترین نرم­ افزارها در حوزه تحقیق در عملیات است که در بین کاربران رشته­ های مختلف جایگاه ویژه­ ای دارد. امروزه بسیاری از مدل‌های بهینه سازی تحقیق در عملیات اعم از مدل‌های خطی، غیر خطی و یا عدد صحیح به مدد نرم افزارهای کامپیوتری به سادگی قابل تجزیه و تحلیل می‌باشند. در این میان می‌توان از نرم افزارهایی چون GAMS، GINO، LINDO، LINGO، QSB، TORA نام برد.

LINGO بعد از GAMS قوی‌ترین نرم‌افزار تحقیق در عملیات است. ازجمله برتری‌های LINGO نسبت به LINDO یا GAMS، قدرت آن در مدل‌سازی تمام مسائلی است که توسط LINDO مدل شده‌اند، بدون اینکه نیازی به تعیین نوع مدل توسط کاربر باشد، درحالی‌که LINDO یا GAMS چنین قابلیتی را دارا نیست. یکی دیگر از قابلیت‌های مهم LINGO برخورداری از Help ی بسیار قوی، ساده و کامل است. به‌گونه‌ای که با استفاده از Help آن می‌توان تا حد زیادی بر این نرم‌افزار مسلط شد. آخرین نسخه این نرم‌افزار نسخه ۱۲ بوده ولی نسخه ۱۱ آن رایج‌تر است.

بسته‌های نرم‌افزاری لیندو و لینگو توسط شرکت لیندو سیستمز برای حل مسائل بهینه‌سازی در دانشگاه، صنعت و تجارت، طراحی گردیده است. لینگو ابزاری ساده برای بهره‌گیری از قدرت برنامه‌ریزی خطی و غیرخطی در فرموله کردن مسائل خیلی بزرگ به‌صورت مختصر و تجزیه‌وتحلیل آن‌هاست.

برخی ویژگی‌های بارز نرم‌افزار Lingo:

بیان ساده مدل ریاضی در محیط نرم افزار

برقراری ارتباط با اکسل؛

حل کننده های بسیار پیشرفته برای سرعت بالاتر حل مدل؛

مدیریت آسان داده های ورودی؛

دارای Help کامل برای یادگیری؛

قابلیت مدل‌سازی به‌صورت کارا و صحیح؛

قابلیت بالای تحلیل مدل؛

دارا بودن توابع مختلف ریاضی، آماری و احتمالی؛

قابلیت خواندن اطلاعات از File ها و Worksheet های دیگر؛

کار کردن در محیط Windows.

و همچنین قادر به حل مسائل مختلف بهینه‌سازی ازجمله:

برنامه‌های خطی، کوآدراتیک، خطی عدد صحیح، کوآدراتیک عدد صحیح، عدد صحیح خطی خالص، عدد صحیح کوآدراتیک خالص، غیرخطی، غیرخطی عدد صحیح، غیرخطی عدد صحیح خالص.

جزوه آموزش تصویری نرم افزار Lingo


امتیاز : 4.64 از 5 ( 11 نفر )

محمد بخشی
درباره نویسنده : محمد بخشی

محمد بخشی هستم فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور. هدف از ایجاد این سایت ارتقاء سطح اطلاعات دانشجویان عزیز، دسترسی سریعتر به نمونه سوالات ادوار گذشته ، جزوات و ... رشته مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور می باشد که امیدوارم در کنار دوست عزیزم آقای مهندس نادری توانسته باشیم به این اهداف دست یابیم.با آرزوی توفیق روز افزون برای تمام دانشجویان محترم.

دیدگاه شما

ابتدا وارد شوید تا بتوانید دیدگاهی ارسال کنید